Over ESHCC

Onderwijs en onderzoek over geschiedenis, cultuur en media
Master students at Campus Woudestein

De Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) maakt onderdeel uit van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De faculteit verzorgt onderwijs en doet onderzoek op het terrein van Geschiedenis, Cultuurwetenschappen en Media & Communicatie.

    Onze afdelingen

    Geschiedenis

    De wereld van vandaag begrijpen door het verleden te bestuderen.

    Schielandshuis Rotterdam

    Cultuurwetenschappen

    Bestudeer kunst en cultuur vanuit verschillende hoeken.

    International Film Festival Rotterdam

    Media & Communicatie

    Ontdek de brede en dynamische wereld van media en communicatie.

    Digital Communication and Business

    Waar wij voor staan

    ESHCC biedt kwalitatief hoogstaand onderwijs, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, op het snijvlak van de Geesteswetenschappen en de Sociale Wetenschappen. We onderwijzen onze ambitieuze, Nederlandse en internationale studenten in een prikkelende leeromgeving. Na hun afstuderen hebben zij de kennis, inzicht en vaardigheden opgedaan om een belangrijke en inspirerende bijdrage te leveren aan een samenleving die steeds internationaler wordt en waarin diversiteit een grote rol speelt.

    Onderwijs

    De Erasmus School of History, Culture and Communicatie heeft een breed aanbod aan opleidingen. Ons op onderzoek gebaseerd onderwijs zorgt ervoor dat onze studenten denken en handelen vanuit een cultureel, economisch, politiek en sociaal perspectief. De meeste van onze opleidingen zijn Engelstalig, maar er zijn ook Nederlandstalige mogelijkheden.

    Bacheloropleidingen

    Bachelor Geschiedenis (Nederlands)
    International Bachelor History
    International Bachelor Arts and Culture Studies
    International Bachelor Communication and Media
    Dual Degree in Arts and Sciences

    Masteropleidingen

    Geschiedenis
    Applied History
    Global History and International Relations

    Cultuurwetenschappen
    Arts, Culture and Society
    Cultural Economics and Entrepeneurship
    Tourism, Culture and Society

    Media & Communication
    Digitilisation, Surveillance & Societies
    Media & Business
    Media & Creative Industries
    Media & Journalistiek (Nederlands)
    Media, Culture & Society
    Research Master in the Sociology of Culture, Media and the Arts

    De afdeling Geschiedenis verzorgt in samenwerking met de universiteiten van Glasgow, Göttingen en Barcelona de Erasmus Mundus International Master 'Global Markets, Local Creativities'.

    Onderzoek

    Het onderzoek vindt plaats in het kader van het facultaire onderzoeksinstituut en de onderzoeksscholen. De expertise in de diverse vakgebieden is ondergebracht in de capaciteitsgroepen.

    ESHCC kent 1 onderzoekscentrum

    Erasmus Reseach Institute for Media, Culture, History & Society (ERMeCHS)


    Ook nemen onze wetenschappers deel aan 6 nationale onderzoeksscholen:

    Posthumus instituut;
    Huizinga Instituut (in Dutch);
    The Netherlands School of Communications Research (NESCoR);
    Research School Political History;
    Netherlands Interuniversity School for Islamic Studies (NISIS);
    Research School for Media Studies (RMeS).

    Studenten (2022-2023)

    Aantal inschrijvingen2480 studenten (1686 bachelor, 135 premaster en 659 master/research master)
    Nationaliteit nieuwe instroom49,5% Nederlandse nationaliteit, 34,5% is afkomstig uit een land binnen de Europese Economische Ruimte (EER) en 16% komt uit een niet-EER-land.
    Aantal uitgereikte diploma’s844 in 2021-2022 (417 bachelor, 427 master/research master)

    Medewerkers

    ESHCC had in december 2023 227 medewerkers (exclusief student-assistenten, stagiaires, gedetacheerden en gastdocenten), van wie:

    • 12 hoogleraren;
    • 128 docenten, universitaire docenten en universitaire hoofddocenten;
    • 12 onderzoekers;
    • 22 promovendi;
    • 53 Professional Services Staff medewerkers.

    Vergelijk @count opleiding

    • @title

      • Tijdsduur: @duration
    Vergelijk opleidingen