Marc van Berkel bij Radio 1: 'Onderwijs over Holocaust te eenzijdig'

Nog meer media-aandacht voor ESHCC promovendus Marc van Berkel en zijn onderzoek naar het Nederlandse geschiedenisonderwijs over de Holocaust. Eerder werd hij geïnterviewd door het Algemeen Dagblad en afgelopen vrijdag mocht hij in het radioprogramma Dit is de Dag zijn verhaal doen.

Een aantal van de door Van Berkel onderzochte schoolboeken

In Dit is de Dag vertelt Van Berkel over zijn promotie-onderzoek, waarvoor hij Duitse en Nederlandse schoolboeken onderzocht. Na een grondige analyse concludeert hij dat kinderen een te eenzijdig en met name te rooskleurig beeld krijgen over de rol van Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. 

Wat vinden andere (ervarings)deskundigen?

Twee mensen met ervaring reageren op die opvatting. Karen Polak van de Anne Frank Stichting denkt dat schoolboeken niet zoveel invloed hebben en docent Dennis Koolmoes stelt dat leraren wel dégelijk de Holocaust en de rol van de Nederlanders eerlijk behandelen. 

Promotie

Van Berkel verdedigt op 14 september zijn proefschrift, getiteld 'Plotlines of Victimhood. Holocaust in German and Dutch History Textbooks, 1960-2010'. De ceremonie zal plaatsvinden vanaf 15.30 uur, in de Senaatszaal van het Erasmus-gebouw.

Van Berkel werd tijdens zijn onderzoek begeleid door prof. dr. Maria Grever en prof. dr. Kees Ribbens.


Publicatiedatum: 31 juli 2017