Racisme wordt gevoed door slecht onderwijs over slavernij

Racisme en kolonialisme staan hoog op de politieke agenda. Toch wordt er in geschiedenismethoden voor middelbare scholen te weinig of te luchtig geschreven over het slavernijverleden. Dat houdt racistische ideeën in stand, of voedt ze zelfs, aldus historicus prof. dr. Alex van Stipriaan. NRC Handelsblad sprak met hem en geschiedenisdocenten over de aandacht voor racisme en slavernij in het onderwijs.

Slavernij in Amerika (rond 1890) Bron: Wikimedia Commons

Oppervlakkig en objectief

Vaak wordt er in geschiedenisboeken te feitelijk geschreven over de slavernij, stelt Van Stipriaan. Hoe slavernij voor de tot slaaf gemaakte mensen moest voelen, wordt amper belicht. Terwijl zo juist de gruwelijkheid van slavernij duidelijker overgebracht kan worden op leerlingen. Van Stipriaan voegt toe dat er onvoldoende de link wordt gelegd met "een racistisch systeem” en beeldvorming over "inferieur en superieur” waarvan de erfenis nog zichtbaar is.

Andere perspectieven

Hoe zouden slavernij en racisme dan wel behandeld moeten worden? Van Stipriaan pleit in NRC voor meer aandacht voor "het verhaal van zwarte mensen”. Maar weinig lesmethoden besteden aandacht als figuren zoals Boni en Tula, leiders van het slavenverzet. "Zo bevestig je het beeld van veel zwarte jongeren: jij hoort er niet bij en moet twee keer zo hard werken om dezelfde plek te verdienen in de samenleving als een wit persoon. En je draagt uit dat het een voetnoot is in de Nederlandse geschiedenis. Het duurde 2,5 eeuw.”


Publicatiedatum: 14 september 2017